Как да изберем протеин?

Как да изберем протеин?

В днешни дни на пазара за хранителни добавки се предлагат стотици марки протеинови пудри.
Напълно нормално е да се чудите кой точно да изберете. Даже и в малка държава като България, например, нашият сайт предлага протеини на над 30 различни производителя. Имайки предвид, че повечето от тях предлагат по няколко вида протеини, то сами можете да си представите за какво количество става въпрос. Напълно нормално е в това море от изобилие на протеини, да бъдете затруднени в избора.
21-ви век можем да го наречем, че е златният период на протеиновите пудри. Със сигурност може да се каже, че в днешни дни протеините са добили такава популярност, че надали има някой човек, който да не е чувал за тях. Всъщност това е добре, защото колкото повече се говори за тях, толкова повече хора ще се образоват и ще спрат да мислят протеините за "вредна химия", а ще разберат, че това е висококачествена храна на прах.

Протеините са първоизточника на градивен елемент за нашите мускули.
Мускулите ни са изградени от протеини и затова протеините са толкова важни за хора, които целят натрупване на мускулна маса или подобряване на физическите постижения. Освен това, допълнителният прием на протеини на прах ще подобри възстановяването на разкъсаните мускулни влакна по време на тренировка. А също така ще подобрите силовите си постижения и ще подкрепите имунната си система.

Мускулната ни тъкан е изградена от над 79% протеини.
Освен под формата на хранителни добавки и протеини на прах, протеини можете да си набавяте и от храни богати на този макронутриент. Ако тренирате ежедневно и целта ви е да подобрите физическото си състояние, то със сигурност трябва да увеличите дневния си прием на протеини. Те ще ви осигурят градивен материал за нови мускулни влакна, които от своя страна ще ви дадат повече мускулна маса, сила и размери. 

За да влезем на малко по-дълбоко, първо трябва да знаете, че не всички протеинови пудри са еднакви по съдържание и качество.
Основните три категории, по отношение на качеството, на които се разделят са протеин концентрат, изолат и хидролизат.

От трите вида протеин, концентратът е с най-ниско съдържание на белтъчини, но пък от друга страна е може би най-продаваната форма на протеин в целия свят. Така нареченият концентрат се получава чрез топлинна преработка на суроватката, чрез което се отстраняват ненужните съставки, като по този начин се подобрява цялостният белтъчен и аминокиселинен профил на протеина. Повечето концентратни форми съдържат около 70-80% протеини, а другите проценти се запълват от остатъци като въглехидрати, мазнини и минерали.

Протеин изолатите съдържат по-голямо количество белтъчини. Така например една голяма част от изолатите, които можете да намерите на пазара са с процентно съдържание на белтък около 90. Съдържанието на въглехидрати, мазнини и други ненужни съставки е отстранено и това се води една от най-чистите форми на протеин.

Хидроизолатът е може би най-модерният и най-висококачественият източник на протеини към днешната 2015 година.
Хидролизата се характеризира с висока биологична стойност, характерно за него е, че се усвоява в пъти по-бързо от организма. Единственият проблем при хидролизатите е, че заради скъпите методи на преработка, те биват с доста високи цени.

Да вземем на прицел първо Суроватъчния протеин
Неоспорван факта е, че суроватъчния протеин е най-продаваният, най-известният и със сигурност най-предпочитаният вид протеин в световен мащаб. Подпомага анаболните процеси в тялото и предотвратява катаболните. Помага ви винаги - когато търсите мускулна маса ще ви помогне като ви доставя качествен източник на градивен материал, когато търсите изгаряне на мазнини отново ще ви помогне, защото ще запази мускулите ви и ще ги предпази от катаболните процеси настъпващи при отрицателен калориен баланс.
Суроватъчния протеин спада към протеините, които се усвояват бързо от организма и точно това му свойство го прави идеален за прием сутрин и във времето около тренировката.
Суроватъчният протеин притежава и друг плюс. Изключително богат е на BCAA (аминокиселини с разклонена верига). BCAA са три аминокиселини - левцин, изолевцин и валин. Тяхното съотношение като съдържание в суроватъчния протеин е 2:1:1. Добре е да знаете, че високите стойности на левцин в суроватъчният протеин му придават допълнителна тежест в полза на тези, които търсят мускулен растеж. Левцина притежава свойството да стимулира белтъчния синтез в организма, което е първичен момент при анаболните процеси отговорни за мускулния растеж.

Да не забравим казеина
Млякото съдържа около 20% суроватъчен протеин и около 80% казеин. Казеинът е със степен на усвояване няколко пъти по-бавна от тази на суроватъчния протеин. Той се усвоява в рамките на 5-6 часа, като точно това му качество го прави перфектен избор за прием между храненията през деня или вечер преди лягане. Обикновено казеиновите протеини биват приемани вечер преди лягане и в днешни дни са известни и като нощен протеин.
Характерно за казеина е, че е богат на BCAA и глутамин, като точно глутаминът е една от многото положителни страни на казеина. Това е може би най-често срещаната аминокиселина в човешкото тяло и нейните основни качества са, че е способна да стимулира анаболните процеси в организма и предпазва мускулите от разпад.

Млечен протеин
Както ви казахме вече - млечният протеин е изграден от 20% суроватъчен протеин и 80% казеинов, което пък от своя страна го прави идеален за избор на протеин, който можете да приемате по всяко време на деня. Той ще ви достави както бърз така и протеин с по-бавно усвояване, което ще ви осигури гориво и храна за мускулите за по-дълго време.
Основно млечния протеин, бил то изолат или концентрат, се среща в протеиновите матрици, протеиновите вафли и готовите протеинови напити.

Няма как да мине тази статия без Яйчния протеин
През годините съществуваше един мит, че яйцата трябва да се избягват. Да не бъдат част от менюто ви всеки ден, защото повишавали холестерола и т.н. След като вече дълги години наред се знае, че яйцата и най-вече жълтъците им, нямат отрицателни влияния върху холестерола и сърдечно-съдовите проблеми, продажбата и употребата на яйчни протеини се увеличи значително в целия свят.
Ако страдате от лактозна непоносимост, то със сигурност яйчният протеин е един от най-добрите ви варианти за набавяне на пълноценни белтъчини.
Той притежава максимална стойност по отношение на биологичното си състояние при прием, усвоява се перфектно и също така доставя на организма ни абсолютно целия необходим набор от аминокиселини.
Подходящ е за прием по абсолютно всяко време на денонощието. Усвоява се със средна скорост, нито бавно нито бързо.

На кой вид протеин да се спрем?

Ако имате нужда сутринта да заместите закуската, то най-добрият вариант е суроватъчен протеин. Той ще ви даде бърз достъп до висококачествени и пълноценни белтъчини и ще блокира възможно най-бързо катаболните процеси. Добавяйки сложни въглехидрати веднага след ставане, вие ще си осигурите бърза и постоянна енергия, както за мускулите, така и за умствените процеси през деня. Важно е сутрин да заредите с протеин, защото през вечерта тялото е огладняло и катаболните процеси сутрин са в пика си, а за да ги тушираме, трябва да внесем бърз източник на белтъчини, точно какъвто е суроватъчният протеин.
Ако целите освен веднага след ставане, да заредите и за през деня с протеин, то най-добре е да обмислите варианта да си закупите протеинова матрица. Там се съдържат както бързи, така и бавни източници а протеини.

Времето около тренировката
Със сигурност това е може би най-важният момент от деня на един спортист. Освен за самият него, за тялото и мускулите това също е най-важният момент от денонощието. Веднага след тренировка е препоръчително да заредите отново с бърз източник на протеин, какъвто е суроватъчния и яйчния. Желателно е за да увеличите анаболните процеси в организма, да вкарате и бърз източник на въглехидрати заедно с дозата протеин. Такива например са стафидите, бананите, домашният мед и т.н.

Време е за лягане
Тялото ни си почива и се възстановява точно вечерта докато спим. Ако вечер преди лягане си осигурите една-две дози казеин, то със сигурност ще направите най-доброто за себе си. Една доза казеинов протеин вечер преди лягане ще ви осигури постоянен приток на аминокиселини в организма, което от своя страна ще увеличи възстановяването и мускулния растеж.

 

 30 май 2015

Още новини

Суроватъчен протеин или Казеин - кой протеин да изберем?

Питате ли се какъв тип протеин да изберете? Казеин или суроватъчен протеин? Предимствата и недостатъците които трябва да знаетеВ тази статия ще ви предоставим кратка информация относно предимствата и недостатъците на ...

Прием на протеини за мускулна маса

Кога е най-добре да пием протеини? За да натрупаме бързо мускулна маса, не е достатъчно само да пием протеинови шейкове. От голямо значение е да сме наясно кога да ги пием и какъв вид да са белтъчните вещества, за да можем ...