Кой е най-добрият протеин? първа част

Кой е най-добрият протеин? първа част

Надали някой от вас днешно време помни първите протеинови шейкове, които обикновено имаха ужасни вкусови характеристики и разтворимостта им беше нечуван и невиждан от никой ефект. В днешно време компаниите за производство на хранителни добавки са стотици, а всички те предлагат различни видове протеинови формули. Но... дали това е за добро? Ами според нас е за добро – да. Повече фирми = по-голяма конкуренция = по-добри цени = по-стойностни продукти и т.н.
Един от най-популярните протеини от преди години е дизайнерския протеин на Дан Дъчейн, чийто протеин е поставил нови висини в производството на хранителните добавки. През 1993-та година той представя своя Designer Whey, който е бил един от първите масови и популярни протеинови продукти. Точно този протеин стимулира производителите и благодарение на неговите добри качества протеините се популяризират до широка аудитория спортуващи.

Суроватката е смятан за протеинов източник, който има най-добър аминокиселинен профил и съдържа в достатъчно количество осемте незаменими аминокиселини, а в допълнение с това и голяма количество аминокиселини с разклонена верига (BCAA).  Суроватката е вторичен продукт на прясното мляко. 80% от протеините в суроватката са казеинови, а 20% са чист суроватъчен протеин. А знаете ли, че до 1993-та година повечето производители на хранителни добавки са смятали суроватъчния протеин (Именно остатъчните 20%) за отпаден продукт.
С течение на времето се измислиха най-различни методи за това как да стават все по-чисти и по-пълноценни суроватъчните протеини. В днешно време познаваме много видове – изолати, хидролизат, концетрати и т.н. 

Да поговороим сега за различните видове източници на протеини и да се опитаме да разберем кой е най-добрия за вас и конкретните ви цели:
Ще ги подредредим по следния начин;
„става“ **
„добър“ ***
„много добър“ ****
„най-добрия“ *****
Ще говорим по следния ред за отделните видове протеини:
1. Телешки протеин/изолат
2. Соев протеин
3. Казеин
4. Яйчен протеин/Албумин
5. Млечен изолат
6. Мицеларен казеин
7. Суроватъчен хидролизат
8. Суроватъчен изолат

Да започнем първо с телешкия изолат, който както се подразбира е извлечен от телешки. В днешни дни този вид протеинова добавка стана много популярна, но няма цялостни научни и конкретни  изследвания точно за това как се отразява на бодибидълрите. Това, кеото можем да кажем за него със сигурност и да изтъкнем като негови плюсове е:
Има перфектен аминокиселинен профил
Не съдържа лактоза
Не съдържа въглехидрати
Перфектен избор за хора с лактозна непоносимост или за спортисти на строга диета
Един основен негов минус е неговия натурално-неприятен вкус. Естествения дъх и вкус на телешко трудно се замаскирват, но очакваме в скоро време и някоя фирма да направи наистина вкусен телешки протеин.
Няма да му даваме оценка, защото е нов и няма много наблюдения върху него.

Всеки човек е чувал и за соевия протеин **
Това е един от най-оспорваните протеинови източници. Няколко последни проучвания доказват, че соевият протеин подобрява сърдечносъдовото състояние. Един от основните плюсове на този тип растителен протеин е, че съдържа големи количества от аминокиселината глутамин, но цялостният му принос и плюсове за бодибилдърите е малко спорно. В 100 грама соев протеин се съдържат приблизително 90% белтъчини, а в днешни дни напредналите технологии имат възможността да подобрят цялостният му профил и да увеличат биологичната му стойност. Има и друг минус соевия протеин. Той съдържа инхибитори на ензима, който подпомага усвояването на протеините в човешкия организъм, което е предпоставка за непълно усвояване. Освен това соевият протеин е и беден на цистеин. Препоръчваме ви да го приемате заедно с някакъв друг висококачествен източник на белтъчини за да допълните аминокиселинният профил.

Казеин – краля на нощното възстановяване *** 
Той е един от главните протеини в прясното мляко – над 80% от белтъците в млякото са казеинови. Познати са ни няколко начина за получаване на казеин и това са чрез коагулация на белтъчините или с утаяване на киселина или минерали. Това са по-евтини пречиставащи и подобряващи качеството на суровината методи в сравнение с микрофилтрацията, но пък от своя страна изискват използването на химикали и много топлина. Казеиновият протеин не е толкова добър в сравнение с мицеларния казеин. Плюсът при този тип протеин е ниската цена и удобството за приемане по всяко време на деня.

Яйчен албумин ***
Ако има мярка по която да се измерва колко е качествен протеина, то това определено са яйчните белтъци. Те от дълги години се водят златният стандарт в качеството на белтъчния профил. Яйчният протеин съдържа много минимални количества мазнини и холестерол, а аминокиселиният му профил е несравним. Яйчният албумин беше популярен в далечното минало през 80-те години, но днес не е толкова налагащ се протеинов източник, причината за това е, че в днешно време примерно микрофилтрираният суроватъчен протеин съдържа 2 пъти повече Левцин в доза. Яйчният албумин се абсорбира добре от човешкият организъм, но при големи количества може да ви донесе подувания и неприятни газове. Усвояването на яйчният протеин отнема от 2 до 3 часа.
Идеален е за прием между храненията.

Млечен протеин изолат ***
Това е един от любимите продукти на старите фитнес ентусиасти от т.нар. стара школа. Old School протеин. Причината за неговата популярност преди години е факта, че съдържа, както суроватъчен протеин така и казеин. Което пък го прави с ненадминото качество, защото има средна степен на усвояване, нещо средно между суроватъчен протеин изолат и мицелиран казеин. Факта, че млечния протеин изолат ви дава както аминокиселинните плюсове от суроватката, така и постепенното усвобождаване на аминокиселини заради съдържанието на казеин, е достатъчен за да бъде предпочитан избор от множество потребители.
Най-често този тип протеин се добавя в протеиновите вафли, заместителите на хранене, протеиновите матрици. Някои от неговите минуси са факта, че съдържа, както лактоза, така и мазнини, но в различните продукти тези фактори варират.

 

 31 ян. 2015

Още новини

Суроватъчен протеин или Казеин - кой протеин да изберем?

Питате ли се какъв тип протеин да изберете? Казеин или суроватъчен протеин? Предимствата и недостатъците които трябва да знаетеВ тази статия ще ви предоставим кратка информация относно предимствата и недостатъците на ...

Прием на протеини за мускулна маса

Кога е най-добре да пием протеини? За да натрупаме бързо мускулна маса, не е достатъчно само да пием протеинови шейкове. От голямо значение е да сме наясно кога да ги пием и какъв вид да са белтъчните вещества, за да можем ...