Прием на протеини за мускулна маса

Прием на протеини за мускулна маса

Кога е най-добре да пием протеини?

За да натрупаме бързо мускулна маса, не е достатъчно само да пием протеинови шейкове. От голямо значение е да сме наясно кога да ги пием и какъв вид да са белтъчните вещества, за да можем да постигнем максимални резултати.

Навярно малцина са се замисляли кога е най-добре да се пият протеиновите шейкове и какво количество трябва да погълнем. Малко са и тези, които схващат идеята, че само с вдигане на тежести във фитнеса не можем да натрупаме мускули. В действителност, малка част от времето ни е отдадена на тренировки – средно около 45 минути до 1 час. А какво остава да правим през останалите 23 часа от денонощието? Ето и нещо ново. Това, което вършим след тренировката до следващата е толкова решаващо за натрупване на мускулна маса, колкото и самата тренировка. В тази статия ние ще насочим вниманието си към един от факторите, които влияят върху мускулната ни маса, а именно – как да приемаме протеини за максимално увеличаване на мускулна маса. Но нека преди това да разясним на читателите състоянието, в което се намират мускулите ни след като сме приключили с тренирането.

И така, след като сте приключили с 45-минутно изтощително вдигане на тежести и сте се напомпали така, че дори Шварценегер би ви завидял, какво да правите след това? Стига ли ни това да се приберем вкъщи и да си сготвим ястие богато на протеини, съдържащо няколко чашки ориз и броколи, което да ни помогне да качим мускулна маса? Е, това не е лоша идея, но ние имаме една много по-добра. Действително, мускулите ни съдържат предимно вода, протеин и гликоген. Когато те са под огромно напрежение, биват лишавани от протеин, който е съставен от аминокиселини и натрупана захар, наречена гликоген. Тази липса ни поставя в катаболично състояние и нивото на кортизол значително се увеличава, което пък е причина мускулната тъкан да се разпадне. Въпреки че не е препоръчително да бъдем в това състояние, скоро ще го използваме като плюс.

Ясно е, че това е моментът да действаме и да върнем мускулите си в анаболично състояние. Сега идва благоприятната възможност за нас. Точно в този момент мускулите ни наподобяват гъби, които чакат да попиват все повече и повече. А ето настъпва и добрата част. Със сигурност би било прекрасно, ако можехме да напомпаме мускулната тъкан с повече протеини и амино киселини, което да ни доведе една крачка по-близо до натрупването на мускулна маса. Всъщност, наистина можем и сега ще ви разясним как. Ако след тренировка изпиете обикновена напитка, съдържаща въглехидрати, предизвиквате прилив на инсулин от панкреаса, което веднага ще пренесе хранителни вещества в мускулните клетки. Е, разбрахте ли вече цялата схема? Добавяте протеини и вече може да се каже, че сте създали перфектния щурм за увеличаване на мускулната маса.

Важен въпрос е как да подсигурим моменталното протеиново поглъщане от мускулните клетки за максимална абсорбация.
Кога е най-подходящото време да пием протеинови шейкове за да качим мускулна маса?
Ето го и дългоочаквания отговор.
Като начало, е добре да започнете със суроватъчен протеинов шейк преди трениране. Съветваме ви да пиете суроватъчен протеин, тъй като той се усвоява много по-бързо в сравнение с други протеини. С това вие си подсигурявате достатъчно протеини, които да бъдат внесени в мускулната тъкан заедно с приемането на въглехидратни напитки по време на прилива на инсулин.

Освен това, може да пиете протеинови шейкове в комбинация с въглехидратна напитка веднага след тренировка. Това също гарантира наличието на достатъчно протеини в системата ви. Такава напитка може да бъде, например, ако разбиете в блендера например 1 доза протеин, 2 банана и 1 лъжица мед. Това е един перфектен следтренировъчен шейк за покачване на мускулна маса.

Да продължим възстановителния процес с максимално количество протеини

Освен всичко, което казахме досега, трябва да добавим и колко е важно да снабдим мускулите си с протеини през останалата част от деня и нощта. От голямо значение е хранителният ни режим да е богат на протеини и да се храним през 2-3 часа. Тъй като обаче не винаги имаме тази възможност, друго много добро решение е казеиновият протеин на прах. Ако го сравним със суроватъчния протеин, казеиновият се усвоява много по-бавно. Това е протеин, който се разтваря бавно, и при който протеинът навлиза в кръвта след 3-4 часа. Ето защо този вид протеин е най-добре да се взима преди лягане. Ако не можете да се храните на всеки 2-3 часа през деня, е най-добре да пиете протеинови шейкове между храненията или дори с всяко едно хранене. Ако пък не разполагате с казеинов протеин на прах, друг изочник на казеинов протеин е прясното сирене. Ако искате да избегнете да ядете само сирене, може да го смесите с малко мляко и ванилия и да ги разбиете в блендера.

Кога да пием протеинови шейкове

Тренировката е много важна, но също от толкова голямо значение за покачването на мускулна маса, е кога и в какво количество пием протеини. Най-ефикасен е приемът на суроватъчен протеин веднага преди и след трениране, а казеиновият протеин е най-добре да се пие през деня, между храненията и най-вече преди лягане. Поради бързото усвояване на суроватъчния протеин, е препоръчително да се пие само преди и след тренировка. Когато повече от 30-40г суроватъчен протеин бива погълнат наведнъж, това, което не наподобява възстановяване на мускулната тъкан, се окислява в енергия и се натрупва под формата на мазнини. Това не е повод за безпокойство, защото във всеки случай мускулите ви в този момент ще имат нужда от хранителни вещества и протеини. Необходимото количество за прием на протеин се определя в зависимост от няколко фактора, като тегло, години, ръст, активност и т.н. То е строго индивидуално и се променя в зависимост от теглото на човека и от това колко напрегната тренировка е имал. Затова за да избегнем всякакъв риск, 30-40г на ядене се оказва достатъчно. Ако на 450г от теглото на човек се пада 1.5г протеин, а той тежи около 80кг и се храни по 8 пъти на ден, то тогава той може да приема по 30г на ядене.

Повече протеини за мускулна маса и по-добро усвояване

От голямо значение е кога да пием протеинови шейкове, които се усвояват веднага и такива, на които им отнема повече време. Друг метод за ускоряване на този процес е свързан с добавянето на протеолитични ензими, известни още като протеази. От тях зависи разпадането и усвояването на протеина. Препоръчително е да проверявате на етикетите дали тези ензими присъстват в съдържанието на шейковете. В случай, че такива липсват, може да си ги набавите от магазините на GNC, в някои магазини за здравословни храни или пък онлайн. Бромелаинът е протеолитичен ензим, който се съдържа в естествен вид в плода и стеблата на ананаса, и може да се ползва като добавка.

Солната киселина (HCL) служи за смилането на храната и най-вече на протеина. Тя го разлага, като го подготвя да може да се усвои от организма. Може да повишите нивото на солна киселина като ядете лимони, черни маслини, целина, спанак, чесън, ябълков оцет или джнинджифил. Приемането на тази киселина след ядене се оказва най-ефикасно.

Препоръчани марки протеини за мускулна маса

Досега съм взимал различни марки суроватъчен протеин на прах и мога да твърдя, че между всички продукти има голяма разлика. Не само че е важно да знаем кога да пием протеини, също толкова важно е и те да са от високо качество, за да успеем да натрупаме здрави мускули.

Използвал съм продукти на марки като SANAllMax Nutrition и SciTec Nutrition, а също така и MyoFusion от Gaspari Nutrition. Трябва да изтъкнем, че по-добри резултати дават суроватъчните протеинови пудри на AllMax Nutrition и SAN , но не можем да отречем, че тази на TwinLab също е качествена. Протеиновата пудра Gaspari MyoFusion Probiotic Series може да закупите в опаковки от 2кг. Прекрасен вкус може да добиете чрез продуктите на MyoFusion с аромат на ванилия, а Optimum Nutrition Gold Standard Natural 100% също е с приятен ванилов вкус. Трябва да отбележим, че в тях не се съдържат никакви изкуствени ароматизатори и подсладители, като аспартам.

Протеинът на прах MyoFusion съдържа суроватъчен протеин концентрат, концентрат от кафяв ориз, изолат, казеин протеин изолат, белтък и бърз суроватъчен протеин изолат, патентован Ganeden BC30 (Bacillus coagulans GBI-30, 6086) специално за подпомагане на имунната система и храносмилането, над 9г есенциални аминокиселини за по-бързо възстановяване и натрупване на мускулна маса. Не съдържа глутен, аспартан и изкуствени оцветители.

Искате да си купите протеинов прах, но не знаете от къде?
Аз бих ви посъветвал да разгледате нашите протеини, които предлагаме. А те са над 150 вида в различни разфасовки, множество вкусови вариации и богата гама от най-различни марки.

Какво значение имат въглехидратите за максималното усвояване на протеини?

И така, вие приемате достатъчно протеини и редовно тренирате докато не се изтощите, но въпреки това не успявате да качите мускулна маса? Е, причината може би се крие в това, че изгаряте погълнатите протеини. Вече със сигурност знаем, че по-добрият вариант е да взимаме по-голямо количество протеини, отколкото да се оказва твърде малко за организма ни. Много често повечето хора пренебрегват факта колко важни за натрупване на мускули са въглехидратите и здравословните мазнини. Ако не задоволяваме организма си с достатъчно количество от тях, то просто сме си дали парите за протеини напразно, тъй като тяхното усвояване става много по-бавно. В случай, че въглехидратите са недостатъчно, тялото ви ще изгаря протеините, за да си набави енергия и мускулната ви маса ще намалява. Така вместо да качвате килограми, ще отслабвате още повече. Въпросът тук е какво количество въглехидрати е необходимо на човек. Както и при протеините, това е строго индивидуално. Затова към количеството, което приемате сега, може да добавите към хранителния си режим 50г качествени въглехидрати. Такива се съдържат в сладките картофи, овесената каша и кафявия ориз. Препоръчително е те да се консумират предимно през деня. Погълнатото количество въглехидрати може да се променя всекидневно, като зависи от това колко напрегната е била тренировката ви. Например, когато тренирате за крака, ще са ви необходими повече въглехидрати. Оттук нататък трябва да следите как организмът ви реагира на приетите въглехидрати и да определите количеството за вашето тяло.

Благодаря на всички, които отделиха време да прочетат тази статия. Хранете се винаги здравословно и се старайте да си набавяте необходимите протеини, въглехидрати и мазнини. Вярвам, че тази информация ще е полезна на всеки, който се интересува, и ще ви помогне да натрупате желаната мускулна маса. След като сте информирани по отношение на това кога да пиете протеинови шейкове за максимално усвояване и нарастване на мускулната маса, и за значението на въглехидратите, би било добре да разпространите наученото сред познати и приятели.

 8 окт. 2015

Още новини

Суроватъчен протеин или Казеин - кой протеин да изберем?

Питате ли се какъв тип протеин да изберете? Казеин или суроватъчен протеин? Предимствата и недостатъците които трябва да знаетеВ тази статия ще ви предоставим кратка информация относно предимствата и недостатъците на ...

HexaPro AllMax Nutrition - най-добрата протеинова матрица

Хранителните добавки и в частност протеините се разделят в няколко категории: такива с бързо усвояване и протеини с по-бавна скорост на усвояване от организма. Бързите са суроватъчните концентрати, изолати и ...