Соев протеин - факти и прием

Соев протеин - факти и прием

Соята и получения от нея соев протеин е един от най-известните, най-евтините и най-често използван протеин без да е опоменато неговото присъствие на етикетите на хранителните продукти. 
Соевите зърна са открити първо в Китай, а след това добили своята популярност и в Северна Америка през 1765 година. Първоначалното приложение на продуктите от Соя са предназначени основно за изхранване на животни, използването на соя в хранителната индустрия и приложението им в човешките среди добива популярност чак в началото на 1900 година.

За първи път модифицирани соеви зърна са били представени през 1995 година, в днешни дни над 90% от разпространената соя е генно модифицирана (ГМО). Малките зрънца,наподобяващи бобови, са с високо съдържание на протеин и е изследвано и доказано, че съдържат в състава си всичко необходими аминокиселини за да се лансира като пълноценен соевия протеин.
Соевите зърна съдържат до 48% соев протеин в състава си, като благодарение на богатия си аминокиселинен състав соята се нарежда в редицата с най-добри източници на протеини редно до млякото, телешкото и яйцата.
Соята съдържа полиненаситени мастни киселини от рода на Омега 3 и Омега 6, като съотношението им е 1:7, което е може би добре в сравнение с това на слънчогледовото олио, където съотношението е 1:100+..Всички знаем че баланса между Омега 3 и Омега 6 е много важен. В днешно време този баланс е прекалено много нарушен в полза на Омега 6. Прието е за здравословно и благоприятно за човешкия организъм съотношението на приетите полиненаситени мастни киселини Омега 3 и Омега 6 да е в съотношение от 1:1 до 1:5. По-голямото съотношение в полза на Омега 6 води до сърдечно-съдови заболявания, рак и други авто-имунни заболявания.
Соевите зърна съдържат бавноразградими въглехидрати, това са скорбялни вещества и фибри, които оказват благоприятно влияние върху усвояването на храната и чревната система.

Относно това дали има полезни страни соята и приема на соев протеин, можем да кажем, че изследваният твърдят, че след увеличаване приема на соя някои видове рак повлияват добре на пациента. Изследавния върху човешки и животински клетки показват, че в соевите зърна съдържат елемент наречен генестеин, който блокира едни от ключовите ензими, които подпомагат растежа на туморните клетки.
Соята обикновено присъства в нашето меню като добавка или най-често, като подправки, но рядко взема главно участие в менюто ни. Едни от най-известните соеви храни са тофу и соевия сос.
В Америка преработените и рафинираните продукти от соя, както и употребата на соев протеин, добиват все повече популярност. За това например ярък пример е соевия лецитин, който се използва вече в почти всяка преработена храна. През периода 2000г и 2007г, производителите на храни и хранителни продукти в САЩ са изкарали на пазара над 2700 нови храни съдържащи като основен компонент соя.
Огромен брой от познатите ни храни, както и соята, съдържат фитоестрогени(ФЕ), които са известни още на обществото ни като изофлавони. Това са флаваноиди, заради които червеното вино, доматите и зеления чай, се лансират като полезни и благоприятстващи редица физиологични процеси в тялото ни. При хората фитоестрогените гинестеин, даидзеин и глицетеин подпомагат модуларторните действия в естрогеновите рецептори. Фитоестрогените в соята са с идентична структура като естрадоила.

 

 7 ян. 2015

Още новини

Суроватъчен протеин или Казеин - кой протеин да изберем?

Питате ли се какъв тип протеин да изберете? Казеин или суроватъчен протеин? Предимствата и недостатъците които трябва да знаетеВ тази статия ще ви предоставим кратка информация относно предимствата и недостатъците на ...

Прием на протеини за мускулна маса

Кога е най-добре да пием протеини? За да натрупаме бързо мускулна маса, не е достатъчно само да пием протеинови шейкове. От голямо значение е да сме наясно кога да ги пием и какъв вид да са белтъчните вещества, за да можем ...