Суроватъчен протеин - важен ли е за нас?

Суроватъчен протеин - важен ли е за нас?

В днешно време вече почти всеки използва суроватъчен протеин - от обикновените хора желаещи да поддържат един по-здравословен начин на живот до професионалните спортисти.
Суроватъчния протеин се произвежда от остатъчния продукт на млякото и млечните продукти. Така наречената суроватка, тя е жълто-бледа на цвят и преди години се е смятала за неизползваема и отпадъчна част при производството на сирена, кашкавали, извара и т.н. 
В днешно време тя преминава множество преработки и филтрации за да стигне до перфектният вид в който я имаме днес, като хранителна добавка. В зависимост от степента на пречистване и обработката, суроватъчния протеин в днешно време може да се определи, като един от най-качествените източници на протеини.
Някои суровини стигат до над 90% съдържание на белтъчини.
Т.е. ако вземем 100 грама пудра суроватъчен протеин и той е с процентно съдържание 90% на белтъчини, то в продукта на 100 грама пудра имаме на разположение 90 грама протеин, което сами се сещате за обикновена храна е рядко срещано явление.

Протеините за човека биват пълноценни и непълноценни. 
Протеините са изградени от аминокиселини, 20 от които са най-важни за човека и тяхното количество определя дали един белтък е пълноценен или не. 
Пълноценните са тези, които съдържат всички 20 аминокиселини в необходимото количество, непълноценни са тези, които не съдържат някоя от тях в необходимото количество за аминопрофила на продукта.
Суроватъчния протеин е пълноценен източник на белтъчини и е богат на аминокиселините глутамин, левцин, валин и изолевцин, които са от важно значение за нормалното развитие и растеж на спортуващите. 

Освен суроватъчния протеин храните, които основно съдържат пълноценен протеин са месо пилешко, телешко, млякото, яйца, риба, семана от чиа, киноа.
Непълноценен е белтъка в повечето растителни източници на протеин – ориза, овесените ядки, зеленчуци и т.н.

Суроватъчния протеин е хранителна добавка. А в света на спорта няма хранителна добавка, която да замести изцяло ежедневното ви хранене, може да го Допълни, но не и замести напълно. Един от основните плюсове на суроватката е, че спокойно на ден можете да заместите с нея 1-2 хранения - сутрин примерно веднага след ставане и веднага след тренировка. За хората, които винаги бързат и са заети през целия ден суроватъчния протеин е перфектен избор за набавяне на необходимите белтъчини. Лесно се пренася, повечето протеинови пудри в днешно време притежават страхотен вкус и разтворимост и са идеален заместител на сладките храни, които често са причина за нарушаване на диетата.

Другите плюсове на суроватъчния протеин ще ги изредим, но със сигурност не можем да изредим всички негови плюсове в ежедневието на спортуващия човек, защото те са адски много. 
Подпомага регулирането и намаляването на килограмите 
Подпомага покачването на чистата мускулна маса 
Увеличава нивата на глутатион (важен антиоксидант)
Засилва защитните функции на имунната система
Подпомага увеличаването на силовите постижения
Подпомага подобряването на цялостното спортно представяне в залата, на терена или на ринга
Перфектен помощник при търсещите по-добро възстановяване за по-кратко време

20-те аминокиселини, които изграждат пълноценният протеин, се делят на 2 - заменими и незаменими. Незаменимите са 9, като 3 от тях се наричат BCAA - аминокиселин с разклонена верига(англ. branched chain amino acids). Това са 3 аминокиселини - левцин, валин и изолевцин.
Те са основният градивен материал на мускулите, а мускулите ни са изградени с 1/3та от тях. Подпомагат бързото възстановяване, изграждането на мускулна маса и служат като първостепенен източник на енергия за мускулните съкращения по време на тренировка.
Суроватъчният протеин, както споменахме е изключително богат на този тип аминокиселини с разклонена верига.
Много производители в днешно време добавят допълнително количество от тях за да подобрят в пъти качеството на продукта.

Приема на суроватъчен протеин докато сте на диета за редуциране на теглото също е много важно.
Една от причините повечето хора да овисват след отслабване е рязкото орязване на калорииния прием и загубава на мускули. За да запазите мускулите си, когато сте в отрицателен калориен баланс, е необходимо да увеличите приема на белтъчини, а това става най-добре с перфектно подбрана диета, а приема на суроватъчен протеин би я обогатил, както и той самият ще бъде лесен за прием източник на висококачествен протеин по всяко време.

Установено е че суроватъчния протеин увеличава нивата на важният антиоксидант глутатион.
Той е един от най-важните антиоксиданти, които заемат важна част от растенията и животните.
Глутатиона е изграден от 3 важни аминокиселини - цистейн, глицин и глутамин. Той има силно изразена антиоксидантна функция, защото предотвратява натрупването на свободни радикали, които на всички ни е ясно, че не влияят благоприятно както на клетките така и на цялото тяло. Счита се че забавя процесите на стареене на клетъчно ниво, играе важна роля в изхвърлянето на тежки метали от организма ни.

Всички тези плюсове на суровъчния протеин го правят един важен източник на висококачествени белтъчини в нашето ежедневие.
Разгледайте нашите предложения за суроватъчен протеин тук.

 

 16 дек. 2014

Още новини

Суроватъчен протеин или Казеин - кой протеин да изберем?

Питате ли се какъв тип протеин да изберете? Казеин или суроватъчен протеин? Предимствата и недостатъците които трябва да знаетеВ тази статия ще ви предоставим кратка информация относно предимствата и недостатъците на ...

Прием на протеини за мускулна маса

Кога е най-добре да пием протеини? За да натрупаме бързо мускулна маса, не е достатъчно само да пием протеинови шейкове. От голямо значение е да сме наясно кога да ги пием и какъв вид да са белтъчните вещества, за да можем ...